Andreas Möller

Baptism och andra vardagskänslor

Att bli petad

Alltså inte avsatt, utan ”petad på” (pokad”, heter det på svengelskt facebook-språk). Jag fick en liten sådan ”poke” av Johan Arenius häromdagen, när han tipsade om min blogg men skrev att jag är lite ojämn med uppdateringar. Vilket han förstås har helt rätt i – den här hösten har jag känt behov av att prioritera lite bättre i livet, och att uppdatera bloggen hamnar tyvärr lätt lite längre ner på listan.

Hösten har också inneburit många spännande samtal och händelser – här i Karlstad börjar arbetet med ett närmande mellan baptistförsamlingen och missionsförsamlingen gå in mot skarpt läge, vilket känns både utmanande och roligt. Arbetet i kyrkostyrelsen för Gemensam Framtid känns också lite speciellt – det är inte varje dag man får vara med att forma en ny nationell kyrka!

Jag har tidigare skrivit en del om direktörsbonusar, Occupy Wall Street och politikerförmåner, och hittade en underbar animation som förklarar kopplingen (eller bristen därav) mellan monetär ersättning och arbetsresultat. Det visar sig att vårt system med belöning efter ansvar (stort ansvar = stor lön) inte alltid fungerar som vi tänkt…

Lämna en kommentar