Andreas Möller

Baptism och andra vardagskänslor

”Klassisk baptism” positionerar sig

Nätverket ”Klassisk baptism” har nu positionerat sig lite tydligare, vilket är bra. Jag tänker att det är alltid bättre om man inte bara säger vad man är missnöjd med, utan också hur man skulle vilja ha det istället. Och nu vet vi lite mer. Magnus Kronberg skrev ett utmärkt inlägg om detta (läs det här), så jag känner inte att jag också måste lista de grundsatser de nämner. Och Peringe Pihlström skrev ett inlägg på sin blogg som jag tycker var både vasst och klarsynt på samma gång.

Här vill jag därför bara lyfta ett par funderingar kring synen på dop, nattvard och Bibeln.

Nätverket skriver att man betonar troendedopetsom uttryck för medvetna människors frihet och skyldighet att själva ta beslut om att avgöra sig för Kristus”. Och jag känner att det gör nog jag också 🙂 Men hur blir det med de som blev döpta som barn, och nu i vuxen ålder känner att det är deras dop? Fram till 1960-talet var den rådande hållningen inom baptistförsamlingarna att alla barndop (oavsett om personen i fråga som vuxen tagit ställning eller ej) med automatik var ogiltiga – eller åtminstone inte ”på riktigt”. Jag känner till många par, där den ena parten blivit barndöpt i Missionsförbundet och därför skulle tvingats döpas igen för att få vara med i samma församling som sin make/maka. Är det det nätverket ”Klassisk baptism” vill tillbaka till? Då får dom göra det utan mig… och utan EFK också, som det verkar – även där tillämpar man ju som regel ”öppet medlemskap”.

För mig är det lika otänkbart att tvinga en vuxen människa till ett omdop, som det är att döpa ett barn. En barndöpt som räknar det som sitt dop och bekänner sig till Jesus Kristus är välkommen som medlem. Om man istället känner att man själv behöver få gå ner i vattnet, är man lika välkommen att få bli döpt. Vi erbjuder också dopbekräftelse, som ett sätt att ”bli ett” med sitt barndop och göra det till sitt. Oavsett vilken väg in i församlingen personen väljer, är det den personliga bekännelsen och viljan att dela gemenskapen som står i fokus, inte dopformerna.

Nätverket skriver också att nattvarden ska delas ”till omvända kristna och inte till vem som helst”. Förr i tiden var det vanligt att man i baptistförsamlingarna välkomnade människor till gudstjänstgemenskap, men när det blev nattvardsfirande fick dom gå ut och vänta i foajén. I en del församlingar behövde man visa ett rekommendationsbrev från sin (baptist)pastor om man var utsocknes, för att få delta – viktigt var det att nattvarden bara delades med de rättrogna. Är det det nätverket vill tillbaka till? Och hur ”klassiskt” är det egentligen? Historien visar att det fanns olika hållningar i frågan, och att man redan 1858 beslöt att bägge varianterna (öppet resp slutet nattvardsbord) kunde få finnas sida vid sida i samfundet…

Självklart delar vi inte ut nattvard till ”vem som helst”. I min församling är den som söker gemenskap med Jesus Kristus välkommen att delta. Nattvarden är en åminnelseakt, men det är också ett sätt för Kristus att finnas mitt ibland oss – vem är jag då att stå i vägen, om någon söker Kristus?

Till sist något om bibelsyn. Nätverket skriver bland annat att ”klassisk baptism handlar om att ha förtroende för texten som den står. Det är texten som står där som är Guds ord till alla tider, inte tolkningarna av texten anpassade till olika tider.”

Ok. Det låter ju bra att bara läsa som det står, men jag vågar påstå att det är helt omöjligt i praktiken. Vilken text är det som ska läsas ”som den står”? 1917 års översättning? Bibel 2000? Folkbibeln? Levande Bibeln? Det går inte att översätta en text rakt av, utan att väga ord mot varandra. Så det finns alltid en slags tolkning inbyggd redan i själva texten. Detta gäller inte minst Folkbibeln, vars översättare tydligt och ärligt deklarerade att deras syfte var att underlätta en traditionellt frikyrklig tolkning… Magnus skrev som sagt en utmärkt utläggning om den här biten, så jag behöver inte gå in i detalj här. Men låt mig bara säga att jag tycker det vore mycket mer intellektuellt hederligt att säga att man vill framhålla en traditionell tolkning av bibelordet. Trots allt är det ju det det handlar om, tänker jag.

4 svar till “”Klassisk baptism” positionerar sig

  1. Peringe 06 januari 2010 kl. 17:17

    Verkligt bra uttryckt, Andreas, kring de frågor som ofta mekaniskt upprepas när man vill tillbaka till något klassiskt. Jag tillhör dom som tror att ”troendedopet” kommer att få en renässans helt enkelt av den anledningen att ett ”första-generations-dop” kommer att bli det dominerande då barndops-siffrorna drastiskt kommer att sjunka p.g.a. sekulariseringen, och de som kommer till ett personligt ställningstagande gör det i vuxen ålder. Då får vi en ny chans till klarhet i definitionen av vad dopet innebär!

  2. Thomas Forslin 08 januari 2010 kl. 20:27

    Nja, de olika punkter som jag tog fram på vår sida var mer historiskt framvaskade punkter för att kunna se vad som verkligen kan vara klassisk och ursprungligt förankrad baptism i Sverige. Dessa leder sedan fram till de två kärnpunkterna; vikten av personlig omvändelse och Bibeln som Guds sanna ord. Jag vill betona att detta är mer en slags historisk genomgång av mig och inte några beslutade ståndpunkter i nätverket. De hållningar som är beslutade finns på ”om oss” på vår hemsida http://www.klassiskbaptism.se. och det är ju inte så mycket ännu.

    Angående bibelsyn så vill gärna mer liberalt hållna teologer krångla till detl så mycket som möjligt kring översättningar och annat. Och visst kan man diskutera detaljer i all oändlighet och ibland kan det vara svårt på riktigt. Men jag vill påstå att du kan ta nästan vilken som helst av de översättningar som försökt vara så trogna som möjligt mot grundtexterna och få ut Guds budskap till oss genom det. Och visst är det egentligen bara den text som en gång skrevs som är det egentliga ordet men Guds ord till oss är till sin karaktär inte någon Dan Brown-gåta. Ganska klart talar Gud till oss genom sitt ord och den helige Ande finns med och hjälper oss i läsningen. Evangeliet har en stor inbyggd kommunikationsoptimism och det har jag också. Eller skall vi när Jesus ger oss uppdraget att lära alla människor hans bud svara att vi är osäkra på tolkningen av vad han säger så vi vill vara öppna för andra budskap också?

  3. Christer 09 januari 2010 kl. 0:25

    Jag stryker under det du skriver Thomas. En fråga till Andreas. Om en person blir frälst (jag gillar det uttrycket), skulle du fråga om de är döpta som barn? Som baptist är det självklart att undervisa om ett ”bibliskt dop” (alltså att dop kommer av tro). Jag gör det alltid med stor frimodighet och i 9 av 10 fall så är det helt naturligt att bli döpt. De har upptäckt vad bibeln säger om dopet och inser att de måste gå dopets väg. Det är så spännande att leva nära nyfrälsta människor. De har en sådan hunger efter Jesus och Guds ord. Jag ska snart ha ett samtal med en man som längtar efter att bli döpt. Han är kristen sedan något år och kom då med i en missionsförsamling. Nu har mannen fått klarhet kring dopet (och flera andra frågor), men i sin församling får han inte bli döpt. De sysslar inte med ”omdop”. Jag skulle döpa honom med glädje! I den nya kyrka som ska bildas så tror jag inte ett ”omdop” blir möjligt. Vad tror du? Det är också mycket annat som gör mig bekymrad, men det tar jag inte upp nu.

    • Andreas 09 januari 2010 kl. 13:23

      Hej Christer!

      Frågan om en person är döpt eller inte behöver jag sällan ta upp – det tar oftast personen själv upp. Och i samtalet brukar det ganska snart klarna hur han/hon vill förhålla sig till sitt spädbarnsdop (om det finns ett sådant i personens historia).

      Att kategoriskt vägra människor som kommit till tro att döpas, bara för att de blev döpta som barn (kanske utan att någonsin själv ha funnits i en kristen miljö) är förstås inte vettigt. Möjligen är frågan ”internt” i missionskyrkan – där de döpta barnen växer upp i församlingens gemenskap – inte lika komplicerad, men när folk kommer till församlingen utan den bakgrunden, måste man ha lite mer flexibilitet, tycker jag. Den centrala frågan måste alltid vara: hur hjälper jag/vi denna individ att på bästa sätt uttrycka sin bekännelse till Jesus Kristus?

      Jag tror Peringe har en poäng där – med en utveckling där allt färre sekulariserade människor låter döpa sina barn, kan troendedopet komma att få ett uppsving. Åtminstone kommer människor slippa fundera över frågan, och förhoppningsvis slippa komma i kläm av församlingar med stelbenta hållningar kring dop och omdop.

      När det gäller omdop i den nya kyrkan, tror jag inte det kommer betonas särskilt mycket. Därtill är de tre samfundens traditioner lite för olika. Men jag menar att det aldrig kan bli något uttryckligt förbud – åtminstone inte om man vill få med sig Baptistsamfundet!

      /Andreas

Lämna en kommentar